MENÜ

Blog

HAZ

25

2025
Gerçek Hayat Uygulamaları: Günlük Kullanım için PicoScope

Özünde PicoScope, arıza teşhis sorunlarının temel nedenini test etmek ve bulmak istediğinizde başvuracağınız bir araç olmalıdır. Bununla birlikte, bir müşterinin aracının genel sağlığını test etmek söz konusu olduğunda gücünü gözden kaçırmamalıyız.

Aşağıda, atölyenizde her gün karşılaşacağınız türden sorunlara ve bunlara Pico ile nasıl yaklaşabileceğinize dair bazı örnekler veriyoruz.

 

Bobinli Ateşleme Üniteleri

 

Bobinli Ateşleme Ünitelerinin Müdahalesiz Testleri 

Müdahaleci olmayan bir başka mükemmel test de bobin paketinin Pico'nun Coil-on-Plug probu ile çalışmasıdır ve bu, benzinli motorlardaki tek bobinli paketlerde kullanım içindir. Topraklama klipsli BNC kablosunu skopun Kanal A girişine ve diğer ucunu şekilde gösterildiği gibi COP probuna bağlayın. Topraklama klipsini motor bloğundaki güvenilir bir topraklama noktasına bağlayın. Motorunuzdaki bobin paketlerinin üst kısmını bulun.

Bu test için motor rölantide çalışıyor olmalıdır.Sinyali yakalamaya başlamak için PicoScope Automotive'i başlatın. COP probunun ucunu bobin paketinin üstüne yerleştirin. Net bir sinyal görmelisiniz. Bu test için motor rölantide çalışıyor olmalıdır. Sinyali yakalamaya başlamak için PicoScope Automotive'i başlatın. COP probunun ucunu bobin paketinin üstüne yerleştirin. Net bir sinyal görmelisiniz.

Dalga biçiminiz bu örnekteki gibi görünecektir:

 

Bu ateşleme sinyalinin her dört aşamasını nasıl anlayacağınız hakkında daha fazla bilgi istiyorsanız, Kılavuzlu Testimizde bu aşamaların tamamını okuyabilirsiniz.

  1. Negatif polarite tepe noktası
  2. Fiş ateşleme gerilimi - fiş kV
  3. Yanma süresi
  4. Bobin salınım periyodu

Çoklu bobin sistemine sahip bir motorunuz varsa, üniteyi çıkarabileceğinizi ve sinyali yakalamak için HT uzatma kablolarımızı kullanabileceğinizi unutmayın.

 

Aşağıdaki Rehberli Test Videosunda Daha Fazlasını Öğrenin

 

 

Kam ve Krank Konumu Korelasyonu

 

 

Krank mili ve eksantrik mili konum sensörü karşılaştırması

Bu testin amacı, krank mili konum (CKP) ve Eksantrik Mili konum (CMP) sensörlerinin dalga formlarının ve özelliklerinin göreli konumlarını doğrudan karşılaştırmaktır.

 

Test Nasıl Gerçekleştirilir

  1. Krank mili ve eksantrik mili sensörü sinyal devrelerini tanımlamak için üreticinin verilerini kullanın.
  2. PicoScope Kanal A'yı krank mili devresine bağlayın.
  3. PicoScope Kanal B'yi eksantrik mili devresine bağlayın.
  4. Yardım sayfasını simge durumuna küçültün. PicoScope'un örnek bir dalga formu görüntülediğini ve dalga formunuzu yakalamak için önceden ayarlandığını göreceksiniz.
  5. Canlı verileri görmek için kapsamı başlatın.
  6. Motoru çalıştırın ve rölantide çalıştırın.
  7. Dalga formlarınız ekrandayken skopu durdurun.
  8. Motoru kapatın.
  9. Dalga biçiminizi incelemek için Dalga Biçimi Arabelleği, Yakınlaştırma ve Ölçümler araçlarını kullanın.

 

Dalga Biçimi Notları

 

Bu bilinen iyi dalga formları aşağıdaki özelliklere sahiptir:

  • Dijital bir CKP sensörü sinyali (Kanal A) 0 V'un hemen üstünden 5 V'un hemen altına geçiş yapar.
  • CKP anahtarlama frekansında periyodik bir düşüş, neredeyse yarıya inmiş gibi görünmesine neden olur.
  • Dijital CMP sensör sinyali (Kanal B) 0 V'un hemen üstünden 5 V'un hemen altına geçiş yapar.
  • Eksantrik mili dönüşünün her silindire özgü fazı, CMP sensörü sinyalinin göreceli anahtarlama periyotları ile gösterilir.
  • Her iki tam CKP dalga formu döngüsü için bir tam CMP sensörü dalga formu döngüsü.
  • Her iki kanalda da 0 V veya 5 V civarında sabit voltaj seviyeleri.
  • Her iki kanalda da dijital sinyal voltaj seviyeleri arasında temiz geçişler.
  • Her iki kanalda da aşırı hash veya aralıklı sinyal kesintileri yok.
  • Her iki kanalda da artan motor devriyle birlikte artan genel anahtarlama frekansları.
  • Sabit motor çalışma koşulları göz önüne alındığında, dalga şekli desen konumlarında diğerine kıyasla değişiklik yoktur (zamanla değişmemelidir).
     

Daha Fazla Rehberlik

Bir motorun CKP ve CMP sensörleri Motor Kontrol Modülüne (ECM) kritik motor hızı, konumu ve zamanlama referans verilerini sağlar.

Motorun düzgün çalışması için motorun doğru zamanlanması ve sensörler ile ilgili aparatların krank mili ve eksantrik mil(ler)ine göre doğru konumda sabitlenmesi gerekir.

Bu testteki ölçümlerle CKP ve CMP sensörü dalga şekillerini doğrudan karşılaştırabilir, örneğin konumlarının sabit olduğunu ve birbirlerine göre hareket etmediğini kontrol edebilirsiniz. Ayrıca ölçümleri üreticiden gelen verilerle veya bilinen iyi CKP/CMP sensörü dalga biçimleriyle (PicoScope Dalga Biçimi Kitaplığı'nda bulunanlar gibi) karşılaştırabilirsiniz.

PicoScope'un Cetveller ve Ölçümler araçları, CKP ve CMP referans işaretlerinin göreceli konumları arasındaki dereceleri (veya diş sayısını) belirlemenizi sağlar.

Bu testteki karşılaştırmaları yapmadan önce her bir CKP ve CMP sensörünün doğru çalışıp çalışmadığını kontrol etmeniz gerekebilir. Aynı şekilde, sisteminizde bu zamanlama sensörlerinin başka varyasyonları da olabilir; bu durumda, farklı sensör türlerinden dalga biçimlerini nasıl elde edeceğinizi göstermek için Kılavuzlu testler sunuyoruz.

 

Krank mili ve eksantrik mili sensörlerinin veya ilgili bileşenlerin yanlış hizalanması aşağıdaki gibi semptomlara neden olabilir:

  • Motor marş alıyor ancak çalışmıyor
  • Motor kesiliyor
  • Düzensiz çalışma
  • Yanlış ateşleme
  • Limp-home modu çalışması
  • Arıza Gösterge Lambası (MIL) yanması
  • Diyagnostik Hata Kodları (DTC'ler)

Krank ve valf mekanizması zamanlamasında aşağıdakilerden kaynaklanan tutarsızlıklar:

  • Yanlış takılmış, aşınmış, hasar görmüş veya gerilmiş triger kayışı/zinciri
  • Yanlış takılmış, aşınmış veya hasar görmüş kasnaklar, avaralar ve gergiler
  • Yanlış takılmış, aşınmış veya hasarlı değişken valf zamanlama mekanizmaları
     

Zamanlama referansı bileşen hataları, örneğin:

  • Yanlış takılmış veya hasarlı faz çarkı
  • Yanlış takılmış veya hasarlı volan


 

Enjektör, Voltaj ve Akım

Bu test için PicoScope üzerinde iki kanal kullanacağız. Kanal A'yı doğrudan enjektör anahtarlamalı toprak devresine bağlamak için kullanacağız (bir kesme ucu öneririz) ve voltaj sinyalini yakalayacağız. Akım kelepçesi için Kanal B'yi kullanacağız ve akımı ölçmek için ucun etrafına kelepçeleyeceğiz.

UYARI: Bu test potansiyel olarak tehlikeli bir voltajın ölçülmesini içerir.

Üreticilerin güvenlik talimatlarına ve çalışma uygulamalarına uyduğunuzdan emin olun. Kullandığınız tüm aksesuarların nominal voltajının beklenen voltajı karşıladığından veya aştığından emin olun.

Kapsamı başlatın ve dalga biçiminizi yakalamak için aracı rölanti hızında çalıştırın - rehberli testleriniz kapsamı, ekranınızdaki sinyali sabitlemeye yardımcı olacak bir tetikleyici ile ayarlamış olacaktır.

Aşağıdaki ekran görüntüsü bilinen iyi bir dalga biçimine sahiptir:

Devre (Kanal A'da) akü voltajında başlar ve enjektör valfi açıldığında 0 V'a düşer - bu enjeksiyonun başlangıcıdır.

Yaklaşık 4 ms işaretinde enjektör kapanır. Dalga biçimi voltajı yaklaşık 85 V'ta tepe yapar ve enjektör kapanmaya başlar.

Akımı da (Kanal B'de) yakalamanın önemi, enjektörün tamamen açık olduğu noktayı görebilmenizdir. Yaklaşık 1,5 ms'deki çıkıntıya dikkat edin.

Bir enjektörü bu şekilde görüntüleyerek, takılı bileşenle ilgili herhangi bir çalışma sorununu görebilir ve motordaki diğer enjektörlerle karşılaştırabilirsiniz. Bu şekilde, bileşenleri sökmeden herhangi bir sorunu kolayca görüntüleyebilir ve teşhis edebilirsiniz.

Aşağıdaki rehberli test videosunda daha fazlasını öğrenin

Motor CAN Hatası

Ekibimizden bir teknisyen, sorunlu bir aracın teşhisine yardımcı olmak için çağrıldı.

Arıza bir kafa contası onarımından sonra ortaya çıkmış ve tamirci arızayı gidermek için hem ECU'yu hem de BSI'yı (Gövde Sistemleri Arayüzü) değiştirmişti.

Ancak yine de bir CAN arızası vardı.

Teknisyen CAN verilerini yakalamak için PicoScope'u bağladı - her iki parça da aşağıdaki ekran görüntüsünde yer alıyor.

Bu durumda CAN verilerini yakalamak için tercih edilen yöntem olan Pico'nun CAN breakout kutusunu kullandı.

Kanal A ve B'de yakalanan CAN yüksek ve düşük verileri, normal CAN verilerine kıyasla bazı düzensiz sinyaller gösterir. Bu veriler, CAN için önerilen ayar olan 200 ms/div'lik daha uzun bir zaman tabanı üzerinden yakalanmıştır.

Bunu daha 'normal' bir CAN sinyali ile karşılaştıralım:

Teknisyenimiz sinyale daha detaylı bakmak için PicoScope Automotive'in yakınlaştırma özelliğini kullandı ve bir şey fark etti – bu gürültünün ritmine bakın*.

*Bu genellikle gürültü olarak adlandırılsa da teknisyenler için güçlü bir yardımcı olabilir.

Sinyallerin sıklığı nedeniyle ateşleme sisteminde bir sorun olduğundan şüphelendi, bu nedenle ateşlemeyi yakalamak için ek bir kanal bağladı.

Teknisyen, bobin paketlerinden gelen sinyalleri yakalamak için COP probunu kullanarak sonunda sinyali etkileyen bir bobin buldu.

Yakınlaştırdığımızda, bu bobin paketinin ateşleme sırasında CAN sinyalini kestiğini görebiliyoruz.

Daha fazla araştırma teknisyenimizi bu silindirde OE olmayan bir bobin paketine götürdü. Bu bobin paketinin kafa contası onarımıyla aynı zamanda değiştirildiği ortaya çıktı. Teknisyen yeni bir orijinal bobin paketi taktı ve onarımı doğrulamak için PicoScope kullandı.

Son ama kritik bir nokta: Ne zaman bir arıza tespit sürecine başlasanız, vaka hakkında mümkün olduğunca fazla geçmiş bilgi edinmek önemlidir. Bobin paketinin de değiştirildiğini anlamak bu arıza tespitinde zaman kazandırabilirdi.